محل لوگو

نظرسنجی سایت

چگونه با وب‌سایت فرانفت آشنا شدید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 36
  • بازدید دیروز : 618
  • بازدید کل : 576391

مصاحبه با حامد پوراحمد دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه مونتریال کانادا


مصاحبه با حامد پوراحمد دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه مونتریال کانادا

 

سلام آقای پوراحمد .وققتون بخیر

سلام ممنون وقت شما هم بخیر.

بریم سراغ اولین سوال

راجع به رزمتون توضیح بدید. چه نمرات، مدارک و کارهای آزمایشگاهی انچام دادید؟

من کارشناسیمو امیرکبیر گذروندم 4 ساله با معدل 16.8 فارغ شدم. کار آزمایشگاهی کرده بودم یه چند تایی که نتیجه کارامونم 2 تا مقاله شده بود. نمره تافلم 102 بود. ریکام های خیلی خوبی داشتم از اساتید خیلی خوب که خوب عملا اینکه یه استاد خوب بهتون ریکام بده مهم نیس، محتویات ریکام خیلی مهمتره. یعنی یه ریکام خیلی خوب از یه استاد داغون خیلی بهتر از یه ریکام داغون از غول دانشکده تونه!!! مقاله همونطور که گفتم توی 2 تا مقاله آی اس آی اسمم اومده بود به عنوان نفر سوم که در نوع خودش خیلی خوب بود واسه یه دانشجوی کارشناسی. یه دونه هم کنفرانس بین المللی داده بودم. نرم افزارهای رشته خودمم تا حدودی بلد بودم همین!! بقیه چیزای رزومم مثل اکثر دانشجوها بود دیگه کاراموزی و کلاس نرم افزار و ورکشاپ و …!!

به چنددانشگاه اپلای کردید؟

من تقریبا 8 تا امریکا اپلای کردم و 2 تا کانادا. اصلا من هیچ قصدی نداشتم بیام کانادا و تمام کارام واسه امریکا بود GRE هم داده بودم نمرمم نسبتا خوب شده بود ولی خب از طرفی امریکا ویزای سینگل میداد و اینکه دکترا بود همشون. من تقریبا از 3 تا دانشگاه فول فاند پذیرش داشتم ولی دیگه آخرش تصمیم گرفتم بیام کانادا و ارشد بخونم.

یکم ازدانشگاهي كه مشغول به تحصیل هستید بگید. سطح دانشگاه و شهر مربوط به آن چگونه است؟

در حال حاضر در دانشگاه مونترال مشغول به تحصیلم. از رنکینگ آن اطلاعی ندارم اما میدونم که خوبه! همونطور که از اسمش پیداس توی شهر مونتراله که توی سال 2015 بهترین شهر دانشجویی دنیا شد و واقعا شهر خوبیه! 5 تا دانشگاه داره 2 تا انگلیسی زبان 2 تا فرانسه و دانشگاه ما که یه چیز مخلوطی بین این دوتاس.کلا خیلی شهر خوبیه از هر لحاظ و دانشگاه هم من تا الان خیلی راضی بودم. با اینکه کلیه کارای تحقیقاتی من اعم از جلسات با استادم و همه کارای دیگه به انگلیسیه ولی جو غالب تو دانشگاه فرانسوی هستش که میتونه هم خوب باشه هم بد!! خوب از این لحاظ که یه زبان جدید میتونین یاد بگیرین بد هم خب اعصابتون بعضی وقتا خورد میشه خصوصا که لهجه کبکی ها خیلی غلیظه!

فاندتون چقدره؟(البته اگرتمایل به گقتن دارید.)

من تقریبا 18 هزار دلار سالیانه میگیرم که 4 هزار دلار شهریه و بیمه میدم بقیش هم هزینه زندگی که تو شهری مثل مونترال کافیه! حالا یه سری درامدهای دانشجویی دیگه مثل تدریس خصوصی، تدریسیاری، مصحح برگه های امتحانی، یا مراقب سر جلسه امتحان بودن هست که خوب کارای خیلی راحتی هستن و درآمد نسبتا خوبی هم دارن که دانشجوهای اینترنشنال میتونن از این شرایط استفاده کنن!

-شرایط درس خوندن در خارج ازایران سخت تراست یاایران؟

به نظرم هر کدوم سختیای خودشو داره ولی خب تحصیل تو خارجیه جور معامله است چون واقعا از هر لحاظ ادم تغییر میکنه برای همین به نظرم حتی کسایی که دوس دارن تو ایران زندگی کنن بد نیس که برن خارج درس بخونن و برگردن ایران. بنظرم خیلی تو زندگی آیندشون موثره!!بالاخره یکی از مهمترین خوبیا این است که به شما در حین تحصیل پول میدنو خب این خیلی خوبه که شما حس کنید رو پای خودتون وایسادین.

در این مدت که رفتید بزرگترین مشکلاتی که با اون مواجه شدید چه چیز هایی بودن؟

قاطی فرهنگ خارجیا شدن یه کم سخته چون تفاوت فرهنگی فاحشی وجود داره و خب این یکی از مشکلاته برا من. غذا درست کردن یکی دیگه از مشکلاته!! بنظرم کلا رو جواب من به این سوال حساب نکنین چون دغدغه های من یه ذره فرق میکنه!

زمانی وجود داشته که از انتخابتون پشیمون بشید؟

نه اصلا!

چقدرهزینه کردید برای رفتن؟

من مدرکمو آزاد نکردم و فقط وثیقه سربازی گذاشتم فکر کنم 16 میلیون و یه سری هم که پول اپلیکیشن فی دادم برای دانشگاه ها که مدارکمو بررسی کنن. امتحان تافل و جی آر ای هم بود هر کدوم 200 دلار.

هزینه اپلای دانشگاه تون چقدره؟

یادم نمیاد اما فکر کنم 100 دلار کانادا!

اصلا چیشد که به فکر رفتن افتادید؟

همونطور که گفتم تجربه تحصیل و زندگی تو یه کشوری غیر از ایران برام جالب بود و خب حتی یه روزی برگردم هم خیلی خوشحالم که اومدم کانادا واسه تحصیل و خیلی چیزا یاد گرفتم!!

چرا كانادا اپلای کردید؟امریکا یا اروپا مدنظرتون نبود؟

آمریکا هم اپلای کردم و پذیرش هم داشتم ولی دکترا بود ترجیح دادم اول ارشد بخونم و خب کانادا با تقریب خوبی تنها جاییه که به ارشدا فاند میده!!

آیابرمیگردید؟

به احتمال خیلی زیاد برمیگردم ولی بعد فارغ شدن چند سال اینجا زندگی میکنم بعد بر می گردم ایران.

هدفتون بعد ازدرس کارکردن دركانادا است؟

بله اول چند سال دوست دارم اینجا زندگی کنم که هم تجربه زندگی داشته باشم وهم اینکه کارای مهاجرتمو اوکی کنم بعدش برمیگردم!

آیاپیشنهاد میکنید به دانشجوها که اپلای کنن؟یانه؟

آره حتما اپلای کنن ولی این نکته رو تو ذهنشون داشته باشن که هیچ جا کشور خودمون ایران نمیشه با همه بدی هایی که داره!!

اگر سخن نهایی و پیشنهادی برای دانشجوها دارید، بفرمایید.

الان یک مقدار وضعیت فاندینگ کانادا خرابه ولی با این وجود استاد ها مثل قبل دانشجو میگیرند و همیشه هم همین رویه خواهد بود. نکته ای که هست اینه که چون ترامپ ورود به امریکارو سخت کرده الان همه ی دانشجو ها سرازیر شدن سمت کانادا پس باید توجه کنین که امروز پذیرش گرفتن از کانادا با فاند قطعا تلاش و ممارست به مراتب بیشتری از قبل میخواد پس نا امید نشین هیچوقت و با اراده دنبال کار های اپلایتون باشید. ان شا الله همگی موفق باشید.

ممنون از وقتی که گذاشتید.

خواهش می کنم. با آرزوی موفقیت.

  انتشار : ۴ بهمن ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 2008

دیدگاه های کاربران (0)

فرا نفت اولین آموزشگاه مجازی صنعت نفت ایران

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما