محل لوگو

نظرسنجی سایت

چگونه با وب‌سایت فرانفت آشنا شدید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 115
  • بازدید دیروز : 618
  • بازدید کل : 576470

گفتگو با سعید زندگان دانشجوی مهندسی هوافضا دانشگاه بولونیا


گفتگو با سعید زندگان دانشجوی مهندسی هوافضا دانشگاه بولونیا

 

آقای سعید بزرگان دانشجوی مهندسی هوافضا از دانشگاه بولونیا ایتالیا هستن که در این مصاحبه راجع به کشور ایتالیا برای ادامه تحصیل و دانشگاهشون برامون توضیح دادن .

(متن مصاحبه ایشان از فایل صوتی برداشته شده به همین دلیل از زبان عامیانه استفاده شده است.)

سلام آقای سعید زندگان.وققتون بخیر

سلام ممنون وقت شما هم بخیر.

اول از همه بگید در چه رشته و دانشگاهی در حال تحصیل هستید؟

من در رشته مهندسی هوافضا دانشگاه بولونیا ایتالیا تحصیل میکنم.

راجع به رزومتون برامون بگید.

من مقطع کارشناسی را در دانشگاه امیرکبیر گذراندم و معدلم 14 بود و بعدش هم برای ارشد شرکت کردم که بعدا انصراف دادم و به ایتالیا اومدم.نمره تافلم هم 101 بود.من از یکی از اساتید ریکام داشتم.مسآله ریکام داشتن اینجوریه که شما از هر استادی میتونید ریکام داشته باشد مثلا ایشون شما را معرفی کنند و بیان کنند که با شما همکاری بشه.اما این مهمه که ریکام خوب باشه و در واقع یک بیان و نوشتار خوب داشته باشه.همچنین تعداد ریکام به تنهایی مهم نیست بلکه محتویات ریکام هم خیلی مهمه.

شما مقاله یا کار آزمایشگاهی داشتید؟

نه من مقاله نداشتم.این موارد بیشتر در دوره ارشد اتفاق میافته که همین الان بنده درگیرشون هستم.البته در دوره لیسانس هم موقعیت های خیلی خوبی وجود داشت که متاسفانه هم کوتاهی ما بود و هم دانشگاه که جذابیت کافی برای دانشجو ایجاد نمی شد اما اینجا شرایطی هست که جذابیت کافی برای دانشجو فراهم میشه.

به چند دانشگاه اپلای کردید؟

حدودا به 10 دانشگاه اپلا کردم که از 6-7تای انها ریکام گرفتم که 3تاشون هم ایتالیا بود که من طبق شرایط اونی بیشتر مدنظرم بود را انتخاب کردم.

راجع به دانشگاه فعلیتون لطفا توضیح بدید.

همانطور که قبلا گفتم دانشگاهی که من در آن تحصیل میکنم دانشگاه بولونیا هست که استایلی مشابه داشنگاه تهران دارد و مثل دانشگاه امیر کبیر نیست و در واقع یک دانشگاه جامع و کامل است.این دانشگاه همانطور که از اسمش پیدا هست در شهر بولونیا می باشدولی به دلیل وسعت زیاد کمپاس های آن را از هم جدا کردندمثلا کمپاس رشته هوافضا و مکانیک در شهر فولدیو است که در 65کیلومتریه بولونیا می باشد.این شهر نسبتا کوچک است و جمعیتی حدود 120 هزار نفر دارد.در کل شهر خوبیه و من راضی هستم.راستش نظرم اینه که وقتی شهر ها بزرگتر می شوند شرایط سخت تر میشه چون بیشتر سر آدما ها شلوغ میشه وهمچنین هزینه ها هم افزایش میابد.

اگر امکانش هست میزان فاندتون رو بگید.

فاند من حدود 5هزار یورو در سال است البته به همراه کنسل شدن شهریه دانشگاهم که حدودا 3هزارتا است.

چرا اروپا رو انتخاب کردید؟

شرایط زندگی در اروپا با آمریکا و کانادا خیلی متفاوت است.اینجا هزینه ها خیلی کمترهست مخصوصا در جنوب اروپا. در شمال اروپا هزینه ها بالاتر است و حتی به سه برابر هم می رسد ولی در ایتالیا و اسپاینا هزینه ها کمتر هستند.

شرایط درس خوندن در ایران سخت تر است یا خارج از ایران؟

چون من تجربه ارشد ایران رو هم داشتم فکر میکنم که شرایط خارج از ایران سخت تر هست چون حجم درس ها خیلی بیشتره مثلا اینجا هر ترم اگر 5-6 درس داشته باشه در ایران 3 درس دارد.که البته اینجا همه درس ها پروژه و تمرین خودشون رو دارند که منظور از تمرین هوم ورک های ساده نیست در واقع به اندازه یک پروژه درسی هستند.

برای رفتن چقدر هزینه کردید؟

من چون خدمت سربازی داشتم مجبور شدم حدودا 16-17ملیون برای سربازیم بزارم و حدود7-8 میلیون هم برای آزاد کردن مدرکم هزینه کردم و طبیعتا باید مقداری هم پول همراه خودم داشته باشم که حدودا 2-3 هزار یورو بود چون یه مدتی طول میکشه تا فاند به دستتون برسه و نمیشه که از اول روی فاند حساب کرد.

هزینه اپلای دانشگاهتون چقدر شد؟

هزینه ای که برای ادمیشن پرداخت کردم حدود 50 یورو بود که واریز کردم و ثبت نام شدم تا به موردم رسیدگی بشه.شهریه دانشگاه هم نزدیک 3هزار یورو در سال است.

اصلا چی شد که به فکر اپلای افتادید؟

راستش من اصلا از سطح دوره ارشد دانشگاه امیر کبیر خوشم نیومد و اینکه میخواستم مقداری از فضای ایران فاصله بگیرم چون به خاطر مسآله هایی که پیش میاد جو مناسبی حاکم نیست.همچنین مسآله کار هم بود.در ایران انقدر این موضوع را پیچیده کردند که دانشجو فکر میکنه که این همه درس مسخونه هیچ آینده ای نداره.

چرا به آمریکا و کانادا اپلای نکردی؟

اتفاقا این دو کشور خیلی مدنظرم بود ولی متاسفانه به ددلاین هاشون نرسیدم چون من یک مقداری در مضیقه وقت بودم و تافلم رو دیر دادند به خاطر همین مجبور شدم که آمریکا و کانادا را اپلای نکنم.ولی از اینکه به قاره اروپا اومدم خوشحال هستم چون دیدم روشن تر شد.شاید اولش شرایط کمی سخت باشد ولی با گذشت زمان بهتر میشود.شاید زبان انگلیسی مردم اینجا زیاد خوب نباشد ولی هستند افرادی که بتوانیم با انها ارتباط برقرار کنیم.

آیا بعد از اتمام تحصیل به ایران برمیگردی؟

بستگی به شرایط دارداگر شرایط برای کار و رفتار با انسانی که به خارج از کشور رفته و بعد از اتمام تحصیل بازگشته خوب باشد و همچنین احترام متقابل به عقاید متفاوت وجود داشته باشد برمیگردم.

به بقیه بچه ها پیشنهاد میکنید که اپلای کنند؟

بله حتما پیشنهاد میکنم البته بستگی به شخص هم دارد.خیلی از بچه ها هستند که از نظر درسی خیلی زرنگ هستند اما در شرایط دور از خانواده نمی توانند دوام بیاورند.اینجا جایی هست که از هر کشوری آدم هست؛آمریکا،ایرلند و حتی خاورمیانه.عادت کردن به آدم های متفاوت با طرز فکر متفاوت و حتی زبان متفاوت خیلی مهمه.خیلی از بچه ها فکر میکنند چون درسشون خوبه حتما اینجا موفق هستند اما درس فقط یکی از عوانل موفقست در اینجا هست.اینجا بچه ها خیلی باید مراقب خودشون باشن و در کل باید هوای خودشون رو داشته باشند.اینجا با ایران خیلی فرق داره.

اساتید اونجا چطور هستند؟از لحاظ علمی و اخلاقی.

بنده خودم راضی هستم.شاید یکی دوتا استاد باشند که رفتار مناسبی ندارند ولی اکثرا از لحاظ رفتار خوب هستند.از لحاظ علمی هم متفاوت هستند.یک سری از اساتید واقعا باهوش و خوب هستند.البته دانشگاه بولونیا با چند دانشگاه دیگر هم ارتباط دارد که تعدادی از اساتید هم از آنجا میایند که خوب هستند مثلا با دانشگاه دلف و KTHارتباط دارند.دانشگاه ما یک ارتباط مستقیم با دانشگاه KTHدارد که می توانند دوالدی گیری داشته باشند که البته خود من در ثبت نام این مورد دچار مشکل شدم.

رفتار مردم چطوره؟

مردم ایتالیا مثل مردم ایران خیلی گرم هستند.ایتالیا چون خیلی مهاجرپذیر است فرهنگ رفتار با مهاجر را خیلی بیشتر دارند ولی باز ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که خیلی کم است.اینجا برای دانشجو احترام زیادی قایًل هستند مخصوصا اگر متوجه شوند که دانشجو رشته هوافضا هستی.

به نظرتون میشه در دوران تحصیل پس انداز کرد؟

بله میشه ولی انقدر زیاد نیست که بشه بهش گفت پس انداز.به نظرم اینجا فقط مسآله درس خواندن نیست و همراه با آن باید خوش گذروند.باید به کشور های اطراف رفت و دید چون فاصله کشورهای اطراف اینجا مثل فاصله ی استان های ایران است مثلا از اینجا تا اتریش،آلمان و اسپانیا.برای مثال از اینجا تا مادرید با هواپیما کمتر از 2 ساعت است.همچنین بعد از یک ماه ویزا شنگن میشه و به خاطر همین در فرودگاه ها پاسپورت چک وجود ندارد.

خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید.موفق باشید.

ممنون از گروه خوبتون

  انتشار : ۴ بهمن ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1951

دیدگاه های کاربران (0)

فرا نفت اولین آموزشگاه مجازی صنعت نفت ایران

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما