محل لوگو

نظرسنجی سایت

چگونه با وب‌سایت فرانفت آشنا شدید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 81
  • بازدید دیروز : 153
  • بازدید کل : 577805

میدان نفتی رگه سفید


میدان نفتی رگه سفید

از میدان‌های نفتی جنوب غربی ایران است، که در نزدیکی بندر هنديجان، در استان خوزستان قرار دارد و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از جنوب شرقی اهواز مستقر می‌باشد.[۱]

میدان نفتی رگ سفید در سال ۱۳۴۳ کشف شد. این میدان پس از میدان نفتی پازنان، دارای بزرگترین حجم کلاهک گازی، در میان میدان‌های نفتی ایران است. حجم ذخیره درجای نفت خام میدان رگ‌سفید ۱۶٫۵ میلیارد بشکه برآورد می‌شود و حجم ذخیره درجای گاز طبیعی این میدان نیز معادل ۵۴٫١۶ تریلیون فوت مکعب می‌باشد.[۲] میدان رگ‌سفید از میدان‌های تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است. هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت خام میدان رگ‌سفید بطور متوسط معادل ١٨٠ هزار بشکه در روز می‌باشد، که بطور متوسط روزانه معادل ۱۲۰ هزار بشکه توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و بطور میانگین ۶۰ هزار بشکه در روز توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران تولید می‌شود.

مخزن آسماری میدان رگسفید در سال ۱۹۵۱ (معادل ۱۳۳۰) توسط عملیات زمین‌شناسی سطح‌الأرضی کشف شد. این میدان در فاصله سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۳ توسط شرکت نفتی آمریکایی؛ اکسون تحت مطالعات ژئوفیزیکی قرار گرفت و سرانجام وجود ذخایر نفت و گاز میدان رگسفید، در سال ۱۹۶۴ (معادل ۱۳۴۳) با حفاری چاه اکتشافی آراس-۱ به اثبات رسید.[۴] در پی اثبات ذخایر نفت و گاز در این میدان بلافاصله عملیات احداث تأسیسات صنعتی مورد نیاز و خطوط لوله انتقال نفت بر فراز این میدان آغاز گردید.

دو سال بعد، در سال ۱۳۴۵ با راه‌اندازی تأسیسات و تکمیل خطوط لوله، بهره‌برداری نفت خام از میدان نفتی رگسفید آغاز گردید. هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت خام این میدان بطور متوسط معادل ١٨٠ هزار بشکه در روز می‌باشد. میدان رگ‌سفید از میدان‌های تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب می‌باشد، که عملیات بهره‌برداری از بخش غربی آن توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری (۱۲۰ هزار بشکه در روز) و تولید از بخش شرقی این میدان توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران (۶۰ هزار بشکه در روز) انجام می‌گیرد.

در هفتم آبان ماه ١٣٩۶ در هنگام حفاری چاه شماره ١۴٧ میدان نفتی رگ سفید، توسط دکل شماره ۹۵ فتح، متعلق به شرکت ملی حفاری ایران، چاه فوران کرد که در پی آتش گرفتن دستگاه حفاری ۹۵ فتح، دو نفر از نیروهای این شرکت، جان خود را از دست دادند. فوران این چاه، در مجموع ۵۷ روز به طول انجامید و سرانجام در تاریخ ۵ دی ۱۳۹۶ مهار شد.[۸] فوران چاه ١۴٧ رگ سفید، با کشتن چاه از عمق و از طریق حفاری چاه انحرافی مهار گردید، که از نظر مدت زمان عملیات حفاری و کنترل فوران، در نوع خود رکوردی در تاریخ مهار فوران چاه‌های نفت و گاز در دنیا به شمار می‌آید.

(گروه آموزشی فرا نفت)

  انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 1485

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

فرا نفت اولین آموزشگاه مجازی صنعت نفت ایران

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما